De derde dinsdag van september gaat dit jaar niet over koffers, hoedjes en koetsjes, over de inhoud. Content, om precies te zijn.
Want we hebben die avond een hele fijne line-up voor sessie 3 van CS, genootschap van contentstrategen. Je krijgt een goudeerlijk kijkje in de contentstrategiekeuken van de NS – wat werkte wel en wat was ‘minder succesvol’?
En de hoofdredacteur van Omroep Brabant komt samen met tech-ondernemer Rutger Verhoeven (smartocto) vertellen over een pilotproject dat als doel had om de content van de regionale zender zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de doelgroep. Want wat als die nu niet primair op nieuws zit te wachten, maar veel meer op verstrooiing, duiding of inspiratie?
We zien je graag weer op 21 september!
Gerjan Vasse
Hoofd Content & Creatie bij NS
Afgelopen jaar nam het aantal treinreizigers fors af en de reiservaring werd compleet anders. Reizen met de trein is normaal een sociale aangelegenheid; je ontmoet mensen en maakt een praatje. Ineens werd afgeraden om met de trein te reizen, moest er afstand worden bewaard en de mond bedekt.
In diezelfde periode deed Clubhouse haar intrede in Nederland. Voor NS een mooie kans om dat sociale aspect, dat veel mensen misten, na te bootsen in een veilige, online omgeving.
NS pioniert met middelen om reizigers online te betrekken en verrassen met kleine online cadeautjes (denk aan: WhatsApp Thriller, Week van de Verloren Knuffel, het Mooiste station van Nederland, Treintestteam, een week lang wonen op Utrecht Centraal). Niet alle initiatieven zijn even succesvol. Gerjan Vasse neemt ons graag mee in een recent project: NS Avondspits op Clubhouse.
Rutger Verhoeven
oprichter smartocto
Hoe zorg je ervoor dat je verhaal past bij waar je publiek op zit te wachten? Startup smartocto heeft samen met Dmitry Shishkin (ex-BBC) een project opgezet waarin de verschillende user needs van het publiek in kaart worden gebracht. En hoe je die in je contentstrategie zo effectief mogelijk kunt inzetten. Er zijn verschillende user needs:
Keep me on trend gaat over hoe het nieuws op sociale media wordt beleefd | denk aan memes, uitleg over trending hashtags
Educate me leert het publiek dingen over complexe zaken | vaak explainers
Give me perspective gaat over context en duiding | vaak met de inzet van analisten en experts
Inspire me zijn verhalen over interessante mensen die interessante dingen doen | vaak ‘first person’, het versterkt de emotie bij een verhaal doordat er een persoonlijke component in zit
Divert me gaat over ‘verstrooiing’ - iets anders, verrassend en lichter dan het harde nieuws
Samen met drie mediapartijen uit binnen- en buitenland - Omroep Brabant (NL), DeMorgen (BE) en IDN Times (Ind) - is onderzocht wat het effect van de inzet van user needs is op het publiek.
Renzo Veenstra
Hoofdredacteur Omroep Brabant
Hoofdredacteur Renzo Veenstra van Omroep Brabant zal vertellen waarom de omroep besloot aan dit project mee te doen en welke resultaten het hen heeft opgeleverd, terwijl Rutger Verhoeven uitleg zal geven over het onderzoek en de learnings die dat heeft opgeleverd.