‘Maar hoe creëer je bereik voor je content?’ is waarschijnlijk de meest gestelde vraag aan onze sprekers. Je kunt nog zulke fantastische campagnes maken, als je er geen eyeballs mee weet te genereren, dan heb je nog niks.
Hoe maak je content die content verkoopt? Op dinsdag 17 januari leren we dit van de besten.
Nieuwsbrief-content waarop je wel móet klikken: hoe de Blendle-redactie aan journalisten kwam uitleggen hoe je een pakkende kop maakt
Arnoud van der Struijk
Herinner je je de Blendle-nieuwsbrief nog? Met die koppen die je zo nieuwsgierig maakten dat je wel móest klikken? Arnoud van der Struijk was een van de redacteuren bij Blendle. De redactie maakte gebruik van data om content steeds beter te maken (maar dan écht). Want meer clicks betekenden ook meer inkomsten. Blendle-redacteuren werden zelfs uitgenodigd om aan journalisten te vertellen wat niet werkt en wat wél (spoiler alert: lange koppen).
Die lessen komt Arnoud ook aan ons vertellen. Tegenwoordig is hij redacteur bij LinkedIn en ook daar kan hij het nodige over vertellen. Bijvoorbeeld over hoe je content schrijft die clicks en likes genereert, maar ook hoe je de Featured-sectie van LinkedIn haalt.
Lessen van het AD: krantenartikel zoekt lezer
Jaap van Zessen
Ooit wilde elke verslaggever de voorpagina van de krant halen. Of je artikel ook online stond, was minder belangrijk.
Nu is het halen van de nieuwsbrief of een Facebook-post voor AD-journalisten minstens zo belangrijk. Maar hoe bepaal je als redactie wat je online gaat delen, als je een aanbod hebt van van 600 artikelen, 50 video's en 3 podcasts per dag?
Jaap van Zessen, chef digitaal bij AD.nl (inclusief de regionale titels) komt vertellen over de scherpe keuzes die de redactie dagelijks maakt op basis van hele duidelijke richtlijnen. Hoe ziet de ideale contextmix eruit op AD.nl en hoe vinden lezers en kijkers artikelen die nooit de homepage zullen halen? Hoe zorg je voor een balans tussen goede journalistiek en kliktoppers?