Terug naar alle evenementen

Content voor een museum, een pensioenfonds of bijbaan saai? Dacht het niet!

In 3 cases leggen Marijke Smallegange van het Rijksmuseum en Tim Meuleman van C2B je uit hoe ze gezorgd hebben voor aansprekende en succesvolle content.

De contentstrategie van Vermeer

Het kostte het Rijksmuseum jaren – én een unieke kans – om bijna alle schilderijen van Johannes Vermeer samen te krijgen. En als dat lukt, dan wil je er natuurlijk ook flink mee uitpakken.

De contentstrategie rondom deze wereldberoemde expositie loog er dan ook niet om. Voor elke persona had het Rijks wel iets in petto; een doorgewinterde kunstliefhebber heeft immers behoefte aan meer diepgravende content dan de bezoeker die voor het eerst naar het museum komt, speciaal voor de bijzondere schilderijen van Vermeer.

Van brochures tot video’s, socials, live-sessies, lezingen, podcasts en tv-programma’s, alles kwam voorbij in de campagne. En tóch steeds met een herkenbaar thema: alles stond in het teken van “Dichter bij Vermeer”.

Marijke Smallegange, head of digital marketing, communication & commerce bij het Rijksmuseum, komt er alles over vertellen op 12 september. Hoe is de contentstrategie tot stand gekomen? Met wie werkte het Rijksmuseum samen, en waarom? Wat leverde het op?

Een bijzonder tipje van de sluier, alvast: het vaststellen van de naam van de expositie (Vermeer) was alleen al een complexe maar weldoordachte keuze.

Content voor op de voorpagina: New York Pizza en Pensioenfonds Zorg & Welzijn

Stel dat je een doelgroep wilt bereiken die dagelijks meer informatie te verwerken krijgt dan normaliter verwerkt is in een halfjaar-abonnement op een dagblad. Hoe kom je dan op de spreekwoordelijke voorpagina terecht en (veel belangrijker) hoe zorg je dat je boodschap bij die doelgroep beklijft?

Die vragen stellen Tim Meuleman, oprichter en managing partner van C2B, en zijn collega’s zichzelf dagelijks uit naam van hun klanten. En met succes, want zij maken prijswinnende en (wederom: veel belangrijker) goed scorende content. Aan de hand van 2 cases zal Tim inzage geven in de manier waarop je tot zulke content komt (en waar het vooral ook mis kan gaan).

Met “Pizza Maffia” wist New York Pizza de lastig te vervullen functie van pizzabezorgers aantrekkelijk te maken. De video ging viral, het aantal sollicitanten overtrof alle verwachtingen en de medewerkers waren nóg trotser op hun werkgever.

En namens Pensioenfonds Zorg & Welzijn zetten de YouTube-formats “Eerste week, laatste week” en “ZorgisZo” met honderdduizenden views per aflevering het stroeve onderwerp ‘pensioen’ al enkele jaren op de radar van jonge medewerkers.

Op 12 september vertelt Tim wat erbij komt kijken om zulke content (succesvol) te maken.

Grand Prix Content Marketing

De campagne “Pizza Maffia” won tijdens de Grand Prix Content Marketing 2022 een gouden Award in de categorie B2E (business-to-employee) en een bekroning in de categorie Video. Ook hielp de campagne New York Pizza aan de titel “Merk van het jaar” en werd C2B uitgeroepen tot “Bureau van het jaar”.

Mocht je zelf nog willen meedingen voor de GP CM van dit jaar, stuur dan je case(s) in vóór 13 september a.s.!

Hoe en wat

  • Datum: dinsdag 12 september 2023

  • Tijd: 20.00 - 21.30 uur

  • Waar: online (als je je hebt aangemeld, ontvang je de link een dag van tevoren per e-mail)

Inschrijven

Schrijf je nu in, want we zien je graag op de 12e!


Vorige
Vorige
20 juni

15: Branded content bij LINDA. en short-form video

Volgende
Volgende
17 oktober

CS sessie 17: Zo zet je podcasts in in je contentmix